Een kennismaking met een Nederlander kan voor elke vrouw eindigen in een huwelijk. Bepaalde moeilijkheden kunnen ontstaan voor die vertegenwoordigsters van de zwakke helft van de mensheid die geen ingezetenen zijn van dit land. In dat geval wordt een huwelijk in Nederland vaak geassocieerd met problemen. Het is mogelijk om deze op te lossen als men de wettelijke kant van deze handeling kent en zich zorgvuldig voorbereidt op de procedure van het sluiten van de verbintenis.
Belangrijkste aspecten van het huwelijk in Nederland
De procedure voor het sluiten van een huwelijk in Nederland is mogelijk voor alle personen die juridisch zelfstandig of volledig meerderjarig zijn. De volgende personen kunnen aanspraak maken op het sluiten van een dergelijke verbintenis:
- een persoon met de Nederlandse nationaliteit, die buiten het land of op zijn grondgebied woont;
- een buitenlander die tijdelijk in dit land verblijft, op voorwaarde van het verkrijgen van een bepaalde verblijfsvergunning;
- inwoners van de Europese Unie.
Elk koppel waarin ten minste één partner een verblijfsvergunning heeft, kan een huwelijk aanvragen. Het is niet verboden om verbintenissen aan te gaan tussen personen van hetzelfde of verschillend geslacht, waarbij de procedure identiek zal zijn.
Het begrip huwelijk in het Nederlandse recht
Het huwelijk in Nederland wordt in het recht gedefinieerd als een verbintenis die tot stand komt op basis van een gezamenlijke verklaring van beide partijen. Alle handelingen worden verplicht uitgevoerd in aanwezigheid van een ambtenaar van de burgerlijke stand.
Daarnaast kent het Nederlandse recht het begrip “partnerschap”. Hieronder wordt verstaan het samenwonen van een man en een vrouw van 18 jaar en ouder, die hun samenwoning op één adres juridisch vastleggen. Alle plichten en rechten die bij het aangaan van een huwelijk gelden, zijn ook van toepassing op een partnerschap. Een uitzondering hierop zijn alle zaken die betrekking hebben op kinderen.
Wetgeving over het huwelijk in Nederland
Om de voorwaarden voor het sluiten van een huwelijk in Nederland te bestuderen, is het de moeite waard om de wetgeving van dit land te raadplegen. Hierin zijn veel aspecten geregeld, maar in de eerste plaats moet men kijken naar het feit dat op het grondgebied van dit land een volledige gemeenschap van goederen wordt aangenomen, indien nodig. Dit betekent dat, ongeacht het type verbintenis dat wordt gesloten, alle schulden aan de staat en de eigen spaargelden van beide echtgenoten volledig worden samengevoegd. Bij een echtscheiding kan elke partij aanspraak maken op de helft van het vermogen. Als men het vermogen niet wenst samen te voegen, moet hiervoor een verklaring in de vorm van een partnerschapsovereenkomst of huwelijkse voorwaarden worden opgesteld door een jurist. Klik op de link als u een advocaat in Nederland nodig heeft.
Voorwaarden voor het sluiten van een huwelijk in Nederland
Een huwelijk in Nederland is mogelijk als aan bepaalde voorwaarden is voldaan:
- Nederlandse nationaliteit;
- het bezit van een speciale vergunning in de vorm van een verblijfsvergunning;
- beide partners mogen niet getrouwd zijn of moeten volledig gescheiden zijn;
- geen bloedverwantschap tussen de partners;
- volledige meerderjarigheid.
Aanvullende eisen kunnen alleen van toepassing zijn op de persoon die geen burger van het land is of geen verblijfsvergunning heeft.
Soorten huwelijken in Nederland
Voordat u documenten indient, moet u de belangrijkste soorten huwelijken in Nederland overwegen. De volgende opties zijn hier mogelijk:
- samenwonen met de ondertekening van een samenlevingscontract;
- samenwonen zonder het sluiten van een contract;
- huwelijk;
- geregistreerd partnerschap.
De eenvoudigste vorm van registratie is samenwonen zonder de noodzaak van een contract. Hierbij wonen 2 personen op een gemeenschappelijk adres, waarbij de belastingdienst speciale belastingberekeningen voor beide partners uitvoert.
Een betrouwbaardere vorm van registratie is samenwonen met de ondertekening van een contract. De belangrijkste eigenschap hier is dat er specifieke verplichtingen kunnen worden vastgelegd met betrekking tot verschillende aspecten van het samenwonen.
Als een paar om verschillende redenen niet wil trouwen in Nederland, hebben ze de mogelijkheid om een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Bij het sluiten hiervan worden verplicht bepaalde aantekeningen gemaakt in het register van huwelijken, en bij een scheiding worden bepaalde verplichtingen opgelegd.
Onder de traditionele vormen van relatieregistratie valt het gewone huwelijk. Dit is een van de eenvoudigste en meest toegankelijke methoden waarmee de procedure voor het regelen van financiële en vermogensrechtelijke verplichtingen kan worden uitgevoerd.
Hierbij moet worden opgemerkt dat een schijnhuwelijk in Nederland verboden is. Er is een betreffende wet tegen dit proces die de registratie van dergelijke overeenkomsten tussen mensen voorkomt.
Benodigde documenten voor huwelijksregistratie in Nederland
Bij de vraag wat er nodig is om een huwelijk in Nederland te sluiten, moet men in de eerste plaats zorgen voor de voorbereiding van een speciaal pakket documenten. Deze zijn afhankelijk van de specifieke status van de personen die een huwelijk willen sluiten.
Welke documenten moeten buitenlanders overleggen voor huwelijksregistratie in Nederland?
Afhankelijk van de status van een specifieke persoon, kunnen de documenten voor huwelijksregistratie in Nederland voor vertegenwoordigers van andere staten aanzienlijk verschillen. Over het algemeen bevat de lijst de volgende belangrijke papieren:
- paspoort (geldig);
- geboorteakte (het origineel en een notarieel beëdigde vertaling);
- indien er een vorig huwelijk was, een gelegaliseerd origineel document waaruit blijkt dat het echtscheidingsproces is voltooid;
- bij een naamswijziging is een beëdigde kopie van een verklaring nodig;
- een speciale verklaring dat de persoon momenteel niet gehuwd is.
Lijst van benodigde documenten voor burgers van Nederland bij huwelijksregistratie
De documenten voor een huwelijk in Nederland zullen verschillen als een van de echtgenoten de nationaliteit van dit land heeft. In dit geval moeten de volgende documenten worden voorbereid:
- ID-kaart of een geldig paspoort;
- een verklaring die de werkelijke burgerlijke staat bevestigt;
- geboorteakte;
- een echtscheidingsakte, als er eerder een huwelijk was gesloten.
Om in Nederland te trouwen, moeten alle documenten verplicht worden ingediend bij een speciaal register genaamd de Basisregistratie Personen (BRP).
Proces van huwelijksregistratie in Nederland
Het sluiten van een huwelijk in Nederland bestaat verplicht uit een klein aantal belangrijke stappen.
- Het vaststellen van de voorwaarden voor het sluiten van de verbintenis.
- Het verzamelen van de benodigde documenten voor de registratieprocedure.
- Het indienen van de aanvraag voor registratie.
- De huwelijksceremonie.
- Het ontvangen van de akte.
Alle hierboven genoemde stappen worden verplicht in een duidelijke volgorde uitgevoerd.
Stap 1: Bepalen van de voorwaarden voor het huwelijk
Een huwelijk in Nederland is mogelijk onder naleving van enkele voorwaarden:
- volledige meerderjarigheid van elk van de potentiële echtgenoten;
- minimaal 6 maanden op het grondgebied van het land wonen;
- afwezigheid van een andere geregistreerde verbintenis;
- de potentiële echtgenoot of echtgenote mag geen naaste bloedverwant zijn;
- toestemming hebben als een van de toekomstige echtgenoten onder curatele staat.
De hierboven genoemde voorwaarden geven de mogelijkheid om aanspraak te maken op het sluiten van een huwelijk.
Stap 2: Verzamelen van de benodigde documenten voor de registratieprocedure
Het is erg belangrijk om de documenten voor het sluiten van een huwelijk in Nederland verantwoordelijk voor te bereiden. Bij het uitvoeren van deze actie is het belangrijk om de paspoorten van beide toekomstige echtgenoten, eventuele echtscheidingsakten, en de eigen geboorteakten met hun notarieel beëdigde kopieën voor te bereiden.
Stap 3: Indienen van de aanvraag voor het huwelijk
Na het verzamelen van de benodigde papieren moet een aanvraag worden ingediend. Hiervoor moet men zich wenden tot de lokale gemeente waar de registratie zal plaatsvinden. Het is belangrijk te onthouden dat het aan te raden is dit proces ongeveer 8 weken voor de vermoedelijke registratiedatum te realiseren. Dit moet worden gedaan om een afspraak te kunnen maken op een tijdstip dat schikt. Het proces van het benaderen van de lokale gemeente moet door beide toekomstige echtgenoten tegelijkertijd worden uitgevoerd, anders wordt de aanvraag niet eens in behandeling genomen.
Stap 4: De huwelijksceremonie
Na het indienen van de aanvraag bij de lokale gemeente en de daaropvolgende betaling van de leges, wordt de datum en tijd van de plechtige ceremonie vastgesteld. Deze procedure wordt uitgevoerd in aanwezigheid van een ambtenaar van de burgerlijke stand en meerdere getuigen.
Stap 5: Ontvangen van de huwelijksakte
De plechtige ceremonie wordt afgesloten met het feit dat de echtgenoten een document ontvangen dat eruitziet als een trouwboekje. Dit heeft geen enkele juridische kracht, ook al wordt het door de overheidsinstanties van het land uitgegeven. Als er in de praktijk bij bepaalde instanties een officiële akte moet worden overlegd, kan de aanmaak daarvan volledig apart worden besteld. Een dergelijk officieel document wordt ook uitgegeven door de lokale gemeente.
Regels voor het gebruik van de achternaam van de echtgenoot bij officiële documenten en formulieren
Een bijzonderheid van het huwelijk in Nederland is dat beide echtgenoten na de ceremonie hun eigen achternaam behouden. Als er een wens of noodzaak is om een dubbele achternaam of de achternaam van de andere echtgenoot te gebruiken, moet hiervoor een aanvraag worden ingediend bij een overheidsinstantie. Op basis hiervan zullen vervolgens de betreffende wijzigingen worden doorgevoerd. Juist in dit land is er de mogelijkheid om te kiezen welke achternaam elk van de echtgenoten zal hebben.
Alle informatie over de wijzigingen in de achternamen wordt vastgelegd in het speciale BRP-systeem. Alleen de systemen die zijn aangesloten op de BRP zullen een persoon aanspreken met de specifieke achternaam van een van de echtgenoten. In het paspoort blijft de oorspronkelijke achternaam verplicht, en de andere wordt alleen als aanvulling in kleine letters toegevoegd.
Stappen en procedure voor het wijzigen van de achternaam naar die van de echtgenoot in het thuisland
Als het belangrijk is om de achternaam te wijzigen, is dit proces mogelijk. Hiervoor moet men in het eigen land dit proces doorlopen met de daaropvolgende vervanging van het gewone paspoort en het internationale paspoort. Om deze actie in het thuisland te realiseren, worden enkele stappen ondernomen.
- Bij een overheidsinstantie van het betreffende land moet de in Nederland gesloten huwelijksakte, die is bekrachtigd en vertaald, worden overlegd.
- De apostillering van de verklaring van naamswijziging vindt pas plaats nadat dit proces op wettelijk niveau is uitgevoerd.
- Om een nieuw paspoort te verkrijgen en aan te vragen, moet een verzoek worden ingediend bij de paspoortdienst. Om het internationale paspoort te wijzigen, moet een verzoek worden gericht aan de betreffende overheidsinstanties.
Proces van legalisatie van een buitenlands huwelijk voor gebruik op Nederlands grondgebied
Legalisatie is een verplicht proces in het geval van een huwelijk met een burger van Nederland, indien beide echtgenoten van plan zijn samen op het grondgebied van dit land te wonen. Hiervoor moet een aanvraag worden ingediend bij de lokale gemeente van de woonplaats. Gemiddeld duurt deze procedure in de praktijk ongeveer twee maanden. Voor legalisatie moet het volgende worden gedaan:
- de paspoorten van elke echtgenoot of andere identiteitsbewijzen overleggen. Het is wenselijk om de documenten samen in te dienen, maar het is niet uitgesloten dat een van de echtgenoten zich meldt met notarieel beëdigde kopieën;
- het origineel van de huwelijksakte overleggen. Een vertaling met een apostille moet verplicht als aanvulling aanwezig zijn. De vertaling zelf moet in het Nederlands zijn, en niet in het Engels;
- het is verplicht om het formulier ‘Verklaring inschrijving huwelijk’ te downloaden en in te vullen. Dit is te vinden op de officiële website van de betreffende gemeente.
In zeldzame gevallen kan de situatie zich voordoen dat er een andere set documenten verzameld moet worden om de zuiverheid van de intenties te bewijzen.
Voor- en nadelen van huwelijksregistratie op Nederlands grondgebied
Huwelijksregistratie in dit land heeft zijn eigen voor- en nadelen. Tot de onbetwistbare voordelen behoren de volgende:
- de mogelijkheid om de relatie te legaliseren, wat juridische bescherming biedt aan beide echtgenoten;
- financiële bescherming, aangezien iedereen recht heeft op pensioenvoorzieningen;
- de mogelijkheid om aanspraak te maken op juridische voordelen zoals het recht op medische beslissingen, gemeenschappelijk eigendom en andere details;
- een niet-kerkelijk huwelijk sluiten staat toe om zowel zonder als met de kerk te trouwen.
Vergeet ook de nadelen van een dergelijke procedure niet. Daaronder vallen:
- de aanwezigheid van financiële verplichtingen jegens elke echtgenoot;
- culturele en religieuze verschillen;
- beperkingen in de keuzevrijheid.
Daarom is het, voordat u uw eigen relatie met een Nederlander op Nederlands grondgebied registreert, erg belangrijk om alle voor- en nadelen van dit proces te evalueren en de juiste beslissing te nemen. Lees ook informatie over dit onderwerp – advocaat familierecht.
Veelgestelde vragen
Wat te doen als een van de echtgenoten geen Nederlandse nationaliteit heeft?
Als een van de echtgenoten geen Nederlandse nationaliteit heeft, kan het nodig zijn een tijdelijk verblijf of andere documenten aan te vragen in overeenstemming met de Nederlandse wetgeving. Het is belangrijk om tijdig contact op te nemen met de lokale autoriteiten en gedetailleerd advies over deze kwestie te krijgen.
Wat zijn de termijnen voor het sluiten van een huwelijk?
De termijnen voor het sluiten van een huwelijk in Nederland kunnen variëren afhankelijk van de specifieke situatie. Gewoonlijk duurt het proces van het sluiten van een huwelijk enkele weken tot enkele maanden.
Wat zijn de kosten voor het sluiten van een huwelijk voor buitenlandse burgers?
De kosten voor het sluiten van een huwelijk voor buitenlandse burgers in Nederland kunnen variëren afhankelijk van een aantal factoren, zoals het gekozen registratiekantoor, het format van de bruiloft, de aanwezigheid van aanvullende diensten en andere voorwaarden.
Zijn er getuigen nodig bij de huwelijksceremonie?
Ja, in Nederland zijn voor de registratie van een huwelijk doorgaans getuigen vereist. Meestal moeten er twee getuigen worden uitgenodigd die aanwezig zijn bij de ceremonie en de huwelijksakten ondertekenen samen met de toekomstige echtgenoten en de ambtenaar.
Welke documenten zijn nodig voor de registratie van een huwelijk in Nederland?
Voor de registratie van een huwelijk heeft u een geldig paspoort, een geboorteakte, een verklaring van burgerlijke staat en mogelijk gelegaliseerde vertalingen van documenten nodig.
Zijn er getuigen nodig bij de huwelijksregistratie?
Ja, voor de registratie van een huwelijk in Nederland zijn doorgaans twee getuigen vereist, maar deze kunnen ook worden geleverd door medewerkers van de burgerlijke stand.
Kan men in Nederland trouwen met een verblijfsvergunning?
Ja, huwelijksregistratie is mogelijk met een verblijfsvergunning, maar het is noodzakelijk om de lokale regels na te leven en alle benodigde documenten te overleggen.
Kan men het Nederlandse staatsburgerschap verkrijgen door een huwelijk?
Ja, een huwelijk met een Nederlands staatsburger kan het proces van het verkrijgen van het staatsburgerschap versnellen, maar hiervoor moet men een bepaalde tijd getrouwd zijn en aan andere eisen voldoen.
Hoe krijg je een huwelijksakte in Nederland?
De huwelijksakte wordt direct na de registratie afgegeven. Deze kan nodig zijn voor verdere legalisatie of voor het aanvragen van een verblijfsvergunning.
Is samenwonen verplicht voor de legalisatie van een huwelijk?
Samenwonen is een van de belangrijkste factoren om de echtheid van het huwelijk te bevestigen en een verblijfsvergunning in Nederland te verkrijgen.